Karismaattisuus osa 1


Raitista kristillisyyttä

Mitä on raitis kristillisyys? Käsite tulee vastaan aika-ajoin. Useimmiten sitä käytetään yhteyksissä, joka viittaa vakaaseen ja vakiintuneeseen korkeakirkolliseen luterilaisuuteen. Raittiiksi kristillisyydeksi mielletään helposti hurmahenkisyydestä vapaa hillitty uskonnollisuus, joka on linjassa isiemme uskon kanssa. Raittius syntyy siis siitä, että mitään ei tapahdu, mikään ei tunnu missään, eikä vaikuta mitään. Näin ei kuitenkaan ole Raamatussa.

Raitis kristillisyys on aina karismaattista. Tästä ei suinkaan seuraa, että kaikki karismaattisuus olisi aina raitista. Kristillisyys on karismaattista, koska se on Jumalan Hengen synnyttämää iankaikkisuus elämää joka on lahjoitettu meille armosta. Me olemme tekemisissä Pyhän Hengen todellisuuden kanssa. Mikäli uskon käsityksemme on antikarismaattinen, olemme jollain tavalla vinoutuneessa ja epäraittiissa uskossa ja meillä on vääristynyt Jumalan kuva. Meidän tulee ymmärtää, että  olemme tekemisissä kolmiyhteisen Jumalan kanssa, jonka toiminta tapahtuu Pyhän Hengen kautta. Pyhä Henki käyttää siis koko kolmiyhteisen Jumalan auktoriteettia maanpäällä. Isä on valtaistuimellaan. Poika on Jumalan sanan todistuksen mukaan Isän oikealla puolella. Meidän kanssamme täällä maanpäällä on kolmas persoona, Pyhä Henki, joka käyttää Isän ja Pojan auktoriteettia kirkastaakseen meille Kristuksen ja johdattaakseen meidät kaikkeen totuuteen. Pyhän Hengen toiminnan latistaminen esimerkiksi suhtautumalla nurjamielisesti armolahjoihin on tosiasiallisesti kapinaa Jumalaa vastaan. Me emme voi ottaa Raamatun kokonaisuudesta osia ja leikata muita pois. Saman Hengen jonka tehtävänä on synnyttää ihminen uudesti ylhäältä on tarkoitus jakaa Hengen lahjat seurakunnalle kuten Hän tahtoo. Pyhä Henki, joka vaikuttaa sanassa ja sakramenteissa on sama henki, joka tuo esiin hengen hedelmän ja on annettu meille johdattajaksi ja rinnalla kulkijaksi.

Mikäli kiellämme armolahjojen todellisuuden astumme liukkaalle ja pimeälle pinnalle. Me emme menetä ainoastaan rauhattomuutta aiheuttavaa profetiaa, vaan myös vakautta luovan ja kasvua tukevan opettamisen, puhumattakaan antamisesta, avustamisesta ja rohkaisemisesta, jotka ovat kaikki samalla tavalla armolahjoja kuin tiedon sanat, terveeksi tekeminen tai kielillä puhuminenkin. Emme voi valita listasta mieleisiämme hyläten muut. Yrityskin on järjetön. Aivan kuin kuvittelisimme Jumalan siunaavan kapinan. Seurakunta on yliluonnollinen karismaattinen yhteisö, jonka Pyhä Henki luo valmistaakseen Jeesukselle Kristukselle morsiamen, eikä mikään muu. Se ei ole perinneyhteisö, ei viranomaisorganisaatio, ei harraste kerho, vaan yliluonnollinen todellisuus luonnollisen keskellä.

Seurakuntaa johtaa Jumalan Henki, ei kirkolliskokous.

5 kommenttia artikkeliin ”Karismaattisuus osa 1

  1. Airi Lahtinen 6 lokakuun, 2009 / 7:33 am

    Moikka! Sanon kaikkiin noihin kirjoituksiisi: AAMEN!

  2. keijo 20 heinäkuun, 2010 / 2:41 pm

    Kun Pyhä Henki lankesi ylä salissa uskovat saivat valtavan ilon ja uuden voiman ja kirkkauden ja rakkauden kertoa siittä Jeesuksseta joka oli heidän keskellä ja lähetti hänet meille ja tuli alkasi palaamaan ja into ja rakkaus lähimmäisiiin oli todella karismaattista ja riemua jaihmisiä alkasi tulla uskoonja sairaita parani ja kuolleita heräsi ja sokeat saivat näön,tätä tekee Pyhä Henki tänäänkin Jeesukssen nimessä ja voitossa . Oi tule Pyhä Henki ja täytä virvoittavalla tavalla ,kiitos ja siunausta,keijo södertälje

  3. Matti Lahtinen 26 heinäkuun, 2010 / 9:57 am

    Aamen Keijo, Jumala on sama eilen, tänään ja iankaikkisesti. Tänään on viellä päivä, jolloin voidaan tehdä työtä. Tänään on toimittava Pyhän Hengen suvereenissa hallintavallassa ja johdossa Jeesuksen Kristuksen nimen kirkastamiseksi, jotta mahdollisimman moni saisi jo täällä ajassa mahdollisuuden tunnustaa Isän Jumalan kunniaksi, että Jeesus Kristus on Herra! Jeesus sanoi, että hän on tullut tuomaan tulta maan päälle ja kuinka hän haluaisikaan nähdä sen syttyvän ja palavan. Tulen tulisi saada palaa uskovien sydämissä, silloin me voimme vaeltaa Jeesuksen kanssa voittosaatossa iankaikkisuuteen.

  4. Pekka Laine 23 lokakuun, 2010 / 9:54 am

    Hei. Oli kiva lukea tekstiäsi. Monta kertaa tapaa ei-raitista kirjoitusta, jossa ei Jumalan Henki tunnu. Kuuliaisuus Jumalan Sanalle on kristityn ILO, ei taakka. Jumalan Sana pitää sisällään niin paljon, mikä on tarkoitettu uskovan elämään, mutta silti kristikunnassa Jumalan tarkoittamaa Kristuksen kaltaista elämää ei useinkaan ilmene. Kaikki Jumalan lupaukset ovat tarkoitetut toimintaan elämässämme. Ne ovat varmat ja todet. Se, etteivät ne toimi, ei ole Jumalan vika, vaan vika on meissä uskovissa. Usein mitataan Sanan luotettavuutta omien kokemusten perusteella. Jos ne eivät toimi meissä, ne pyritään selittämään jotenkin toisin, että ne sopisivat meidän kokemukseemme. . Eli toisin sanoen, jos huomaamme, että kokemuksemme on paljon Raamatun Raamatun tarkoittaman uskovan elämän alapuolella, usein alennamme Raamatun Sanaa vastaamaan kokemuksiamme, emmekä avoimesti ja rehellisesti tunnusta tilaamme ja rukoillen ja luottaen Sanaan uskossa pyri nostamaan omaa kokemustamme vastaamaan Raamatun Sanaa. Avain on vilpittömyys Jumalan edessä. Ei puolustelu ja selityksien etsintä, vaan usko Jumalan Sanaan siihen astisten kokemuksiemme sijasta. Ja Jumalan Sana sisältää todellakin VOIMAN jumalalliseen elämään kaikkine armolahjoineen ja tunnusmerkkeineen. Kuitenkin suurin asia on rakkaus, joka tulee sydämiimme Pyhän Hengen kautta. Uskon elämä on ihanaa elämään kaikkine vaikeuksineenkin. Sillä Sana on myös luvannut vainoja sille, joka haluaa elää jumalisesti Kristuksessa Jeesuksessa. ”Mutta näissä kaikissa me saamme jalon voiton Hänen kauttansa, joka on meitä rakastanut”.. Kunnia Jumalalle ja Karitsalle nyt ja aina ja ikuisesti

  5. emmaia 5 toukokuun, 2011 / 7:38 am

    Hei!

    Seurava Raamattu-jae tuli mieleen:

    1Pe 4.7 Mutta kaiken loppu on lähellä. Sentähden olkaa maltilliset ja raittiit rukoilemaan.

Jätä kommentti