Kristityn identiteetti 5

Kuka minä olen?

Kristityn identiteetissä on kysymys siitä, kuka ihminen on, uudestisyntymiskokemuksen jälkeen. Oikea puku mutta väärä mies on yhtä huono yhdistelmä kuin oikea mies väärän puvun kanssa. Identiteetti kokemuksen tulee kohdata sana siten, ettei niiden välille synny riitasointua. Harmoniassa, jossa sana ja kokemus todistavat yhtä ja samaa, löytyy lepo ja rauha.

Mitä Raamattu sitten tarkkaan ottaen opettaa kristityn oikeasta identiteetistä? Ensinnäkin identiteettimme perusta on Jeesuksen Kristuksen täydellisessä Golgatan uhrissa. Hän on lunastanut meidät omikseen antamalla henkensä lunastushinnaksi meistä. Me kuulumme hänelle. Uskoessamme Jeesukseen Kristukseen olemme saaneet syntimme anteeksi ja syntyneet uudesti ylhäältä. Uudestisyntymän yhteydessä on tapahtunut ihme,  syntisestä kuolevaisesta tuli taivaskelpoinen iankaikkisuusolento. Meidät on siirretty pimeydestä valoon ja kuolemasta elämään. Kristukseen kätkettyinä olemme tulleet osallisiksi hänen vanhurskaudestaan, hengestään ja jo kuoleman vallan voittaneesta iankaikkisuuselämästään.

Olemme siis vanhurskaita ja sellaisina Jumalalle rakkaita. Jumala on lahjoittanut meille poikansa, vanhurskaudeksi, lunastukseksi, pyhitykseksi ja viisaudeksi. Kaikki edellä mainittu on meille lahjaa, joka tulee meille Jeesuksen Kristuksen tuntemisen kautta.

Me olemme pyhiä. Pyhyys tarkoittaa sitä, että me olemme erotetut Jumalan yksinomaiseen käyttöön. Me emme kuulu enää tähän maailmaan, vaikka olemmekin tässä maailmassa. Siksi meidän sydämemme ympärileikataan kun tulemme ulos erämaastamme luvatun maan puolelle. Sydämen ympärileikkaus tarkoittaa sitä, että meidän sydämemme irrotetaan rakastamasta maailmaa, jotta me voisimme rakastaa ehyellä sydämellä taivaallista isäämme.

Me elämme identiteetin muutoksessa. Me muutumme kirkkaudesta kirkkauteen. Me muutumme katsomalla Jeesusta Kristusta. Katsomalla, ei vilkuilemalla. Sana kehottaa kiinnittämään katse uskomme alkajaan ja sen täydelliseksi tekijään. Siinä, kasvotusten Herramme kanssa, Pyhä Henki muuttaa meitä huomaamattamme. Jeesus tulee rakkaaksi ja synti vastenmieliseksi. Me ymmärrämme, että se on Jumalan rakkaus, joka vetää meitä parannukseen ja armo, joka kasvattaa meitä hylkäämään synnin. Eläessämme lähellä Jeesusta, vaeltaen valkeudessa, saamme nauttia jatkuvaa syntien anteeksiantamisen armoa, joka tuo rauhan ja levon silloinkin, kun kiusaaja käy ympäri ja jalka sattuu tienoheiseen rapalätäkköön. Me olemme muuttumassa. Me muutumme siihen hetkeen asti, kunnes taivas avautuu ja me saamme nähdä Jeesuksen sellaisena kuin hän on. Silloin tulemme ymmärtämään, että olemme taivaallista kansaa ja Kristuksen kanssaperillisiä Hänen ollessa esikoinen suuressa veljesjoukossa. Me olemme Jumalan prinssejä ja prinsessoja ja muutumme Jeesuksen kaltaisuuteen, Hänen tulemisensa päivänä.

Lue sanaa ja kiinnitä huomiosi kaikkeen siihen uskomattoman upeaan, mitä sana kertoo juuri sinusta ja minusta. Kiinnitä huomiosi Jumalan lupauksiin ja Hänen rakkauden osoituksiinsa ja huomaat, että ilo tulee ilman määrää, luonnostaan kiitoksen kanssa, elämäsi keskeiseksi sisällöksi jo täällä ajassa.  Ja on aika tanssia, riemusta.

Mainokset

8 kommenttia artikkeliin ”Kristityn identiteetti 5

  1. Airi marraskuu 10, 2009 / 3:42 pm

    Aamen kaikkiin kirjoituksiin. Sanoja Jumalan sydämeltä.

  2. emmaia helmikuu 19, 2011 / 11:42 am

    Hei!

    Ehkä kysyn liian paljon, haluaisin vain ymmärtää tätä:
    ”tienoheiseen rapalätäkköön.”

    Muutten upea teksti, sellaista joka Pyhä Henki opettaa minullekin.

    • Matti Lahtinen helmikuu 21, 2011 / 11:27 am

      Hei! Kyseessä on runollinen kielikuva, kyseessä on siis tien vieressä oleva kuralätäkkö/-oja. 🙂

  3. emmaia maaliskuu 29, 2011 / 2:44 pm

    Hei!

    ”Kristityn identiteetissä on kysymys siitä, kuka ihminen on, uudestisyntymiskokemuksen jälkeen.” Miksi inessiivi-sijamuoto tuossa lauseessa?

  4. emmaia Touko 14, 2011 / 11:20 am

    Unohdin kääntää tätä… Mitä teemme nyt?

    • Matti Lahtinen Touko 15, 2011 / 11:22 am

      Ei hätää, tekstin voi kyllä lisätä vieläkin. Ei haittaa suuremmin, vaikka välissä onkin joku toinen teksti.

  5. EmmaSofia heinäkuu 4, 2018 / 1:57 pm

    ”syntisestä kuolevaisesta tuli taivaskelpoinen iainkaikkisuus olento.” Aamen, niin suuri ihme armosta. Mutta mitä sinun mielenkiintoinen ”taivas” oikein on, meille onhan myös luvattu uusi maa?

    • Matti Lahtinen heinäkuu 5, 2018 / 8:34 pm

      Kristillisessä traditiossa puhutaan pääasiassa taivaasta. Raamatun mukaan lopullinen päämäärä on uudeksi luotu maa. Taivaskelpoinen on minulle läsite, joka kuvaa ennenkaikkea Jumalalle kelpaavuutta. Käytän sitä, koska se on tuttu useimmille kristityille traditiosta riippumatta.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s