Rukous osa 3

Reunaehtoja

Olemme oppineet itsestään selvästi, että Jumala kuulee aina rukouksemme. Näin meille opetetaan. Voi olla, että kuuleekin, mutta seuraako siitä mitään? Valitettavan usein rukousopetuksesta, kuten muustakin julistuksesta unohtuu reunaehtojen esittely. Rukouksen kuuleminen siten, että siihen vastataan ei ole taivaallinen automaatio, johon meillä olisi ikimuistoinen nautintaoikeus. Me emme ole tekemisissä joulupukin, vaan elävän Jumalan kanssa.

Jeesus esittää Raamatussa useita eri reunaehtoja rukouksen kuulemiselle. Sana kertoo suorasanaisesti, ettei Herran käsivarsi ole lyhyt auttamaan, eikä hänen korvansa kuuro kuulemaan. Syynä Herran vaikenemiselle  on reunaehtojen rikkominen.

Jumala ei siunaa meidän pahoja tekojamme. On itsepetosta kuvitella voivansa harjoittaa vääryyttä ja omata syvää yhteyttä luovan ja tyydytystä tuovan rukouselämän samanaikaisesti. Jumala sulkee pahantekijöiltä korvansa. Rukous, johon Jumala mm. ei ole vielä koskaan tietääkseni vastannut,  on esimerkiksi rukous, jossa varas pyytää Jumalaa varjelemaan kiinni jäämiseltä. Meidän tulee olla oikeassa suhteessa Jumalaan ja Hänen tahtoonsa voidaksemme lähestyä Häntä rukouksessa. Muussa tapauksessa rukouksemme eivät nouse kattoa korkeammalle.

Eräs ehkä vaikeimmista rukouksen reunaehdoista on se, että sana opettaa meitä miehiä elämään taidollisesti vaimojemme kanssa, niin kuin heikomman astian kanssa eletään. Ajatus ei sisällä minkäänlaista arvottamista arvokkaisiin ja halpoihin tai hyviin ja huonoihin, kuten joskus tunnutaan ajatteleva. Heikko astia ei ole välttämättä lainkaan huono, saati halpa. Usein asia on päinvastoin. Esimerkiksi kiinalainen posliini, joka on parhaimmillaan läpikuultavaa ja haurasta on paljon kalliimpaa ja arvokkaampaa, kuin keskimääräinen valurautapannu.  Toisaalta puhdas kulta on pehmeää ja läpikuultavaa, siksi siihen pitää lisätä halvempia aineita, jotta se kovettuisi käyttökelpoiseksi. Jumala on sanassaan ilmoittanut, että meidän on turha tulla hänen kasvojensa eteen hurskastelemaan, mikäli olemme huonoissa väleissä lähimmäistemme, erityisesti kaikkein lähimpien ja rakkaimpien, kanssa. Mies, joka kohtelee kaltoin vaimoaan on hengellinen narri, mikäli kuvittelee tulevansa kuulluksi kirkkauden valtakunnassa ladellessaan hurskaita litanjoitaan. Aivan samoin on vaimojen laita. Se, että apostoli osoittaa kehotuksensa miehille, ei suinkaan tarkoita että vaimot olisivat vapaita paiskomaan valurautojaan.

Sana opettaa meitä elämään rauhassa kaikkien kanssa, niin pitkälle kuin se riippuu meistä. Jos me kannamme sydämessämme rauhantekijän mieltä, voimme olla varmoja, että myös rauhan Jumala on kanssamme ja kuulee meitä. Meidän on ymmärrettävä, ettemme voi olla Jumalan siunaavan rakkauden ja armon keskipisteessä, mikäli olemme sodassa läheistemme kanssa. Jumalan rakkaus kohtaa meidät usein juuri heidän kauttansa.

Pyhä Henki johtaa Jumalan lapset yhteyteen keskenään. Yhdessä rukoillessaan ja rakastaessaan toisiaan lapset saavat kokea yliluonnollisen läsnäoloa ja silloin on kaikki mahdollista sille, joka uskoo. Jumala kutsuu meitä rauhaan ja lepoon, nauttimaan yhdessäolosta, jota rukouskin on parhaimmillaan.

7 kommenttia artikkeliin ”Rukous osa 3

  1. emmaia huhtikuu 19, 2011 / 7:00 am

    Hei!

    Voitko selittää ja sävyttää ’paiskoa’- verbiä?

    Kirjoitit näin:
    Se, että apostoli osoittaa kehotuksensa miehille, ei suinkaan tarkoita että vaimot olisivat vapaita paiskomaan valurautojaan.

    Minusta sävy voi olla tärkeä.

    • Matti Lahtinen huhtikuu 19, 2011 / 7:14 am

      Hei Emma! Kyseisen lauseen idea pohjautuu heikompi/vahvempi astia vertailuun, jossa nimitin miestä valurautapannuksi. Ilmaisu, johon viittaat on kuvannollinen. Vertauskuva lähtee keittiöstä ja siitä, miten ruuanlaiton yhteydessä voi olla joskus niin, että kattilat ja pannut saavat melkoista kyytiä. Itsessään sana paiskoa tarkoittaa heitellä, viskoa, sysiä. Kyseessä on siis kaltoinkohtelu. Naisilla ei siis ole oikeutta kohdella miehiään epäystävällisesti ja töykeästi, vaikka Paavali osoittaakin sanansa erityisesti miehille.

  2. emmaia huhtikuu 19, 2011 / 1:40 pm

    Hei Matti!

    Tämä on melkein säännöllinen ilmaisu etten usein ymmärrä suomalaisten kielikuvia jos ne ovat lähtöisin keittiöstä. Esimerkiksi mitä kommentissasi tarkoittaa kun kirjoitit että
    ”ruuanlaiton yhteydessä voi olla joskus niin, että kattilat ja pannut saavat melkoista kyytiä. ”

    Me, vierat, pääsemme usein vain suomenkielisten keittiöhön silloin kun kaikki on valmiina.

    Muuten oli Pietari joka on kirjoittanut ne ideoita jonka päällä artikkelisi on rakennettu.

  3. emmaia Tou 12, 2011 / 7:35 am

    Hei!

    Haluasitko kertoa ’ikimuistoinen’-sanasta? Miksi käytät sitä tekstissä?

  4. emmaia Tou 27, 2011 / 6:22 am

    Hei!

    Miksi kirjoittat näin: ”Syynä Herran vaikenemiselle on reunaehtojen rikkominen.” Onko sanassa ”vaikeneminen” joku sävy, jota minä en näe?

    • Matti Lahtinen kesäkuu 16, 2011 / 8:47 pm

      Sanassa ei ole sävyä. Se tarkoittaa ksinkertaisesti sitä, että Jumala vaikenee, eikä vastaa meidän rukouksiimme, mikäli rikomme rukousta koskevia reunaehtoja. Karkea esimerkki rukouksesta, joka ei ole Herran mieleen on tilanne, jossa murtomies rukoilisi Herralta varjelusta, ettei jäisi kiinni ja että poliisilla olisi riittävästi kiirettä kaupungin toisella laidalla, rosvon ollessa työssään tyhjentämässä jonkun onnettoman maallista omaisuutta omaan autoonsa. Vastaava rukous on rukous että Herra antaisi baarissa olla sellaista viinaa, josta ei tule krapulaa.

      Tekstissä käsittelen muita esimerkkejä, kuten puolisoiden välisten suhteiden vaikutusta rukoukseen ja sen kuulemiseen. Emme saa pettää iteämme luulottelemalla, että voimme kohdella kaltoin, jopa pahoipidellä puolisoitamme ja säilyttää silti hyvät välit taivaan kanssa. Se ei toimi. Jumala ei siunaa syntiä. Pahoittelen esimerkkien karkeutta, mutta joskus asioiden pelkistäminen helpottaa kokonaisuuden ymmärtämistä.

  5. emmaia kesäkuu 23, 2011 / 9:11 am

    Hei! En tiedä, onko tämä tarpellista sanoa olenkaan mutta kuitenkin haluaisin sanoa että kun Jumala ei vastaa teholla huonoihin rukouksiin niin Hän on vahvana, ei heikonä. Kaikki nämä reunaehtot ovat helppoja ymmärtää, siis Jumalan tahto ei ole monimoutoinen, eikä outo…

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s