Uskova vai opetuslapsi? osa 8

Ristin ottaminen osa 6

Ristiinnaulittu elämä on Pyhän Hengen hallintavaltaa meissä. Se on uuden luomuksen elämää, jossa uskova ei enää vaella jalat kahdessa maailmassa. Uskovasta tulee opetuslapsi. Me emme voi elää tavalla, joka pyrkii saavuttamaan parhaan siitä, mitä maailma tarjoaa ja päälle läheisen ja syvästi tyydyttävän jumalasuhteen. On uskottava, että maailman rakkaus on tänäänkin vihollisuutta Jumalaa vastaan. Pyhän Hengen työn tavoite on kuolettaa liha, jotta meille tulisi todellisesti mahdolliseksi seurustella Jumalan kanssa. Mielen uudistus, joka on mahdotonta ilman ristin ottamista on ehdoton edellytys sille, että opimme erottamaan, mikä on aidosti hyvä ja mikä paha, mikä on Jumalan tahto. Uudistumaton mieli on sekavien vaikutteiden taistelukenttä. Se on alue, jossa ilmaisevat itseään ihmisen oma liha ja sielunvihollinen Jumalan Hengen pyrkiessä saamaan edes jonkinlaista huomiota. Ongelma on siinä, ettei uudistumattoman mielen kanssa elävä uskova voi olla koskaan täysin varma, mistä lähteestä hänen mielensä yllykkeet tulevat. Johdatuksen ja Jumalan puheen kokeminen ovat lähes mahdottomia ajatus ja tunnemaailman ollessa kaikkinaisten sekavien vaikutteiden vallassa.

Pyhä Henki käyttää työkalunaan Jumalan kirjoitettua sanaa. Jumalan sana on terävämpi kuin kaksiteräinen miekka, se erottelee toisistaan sielun ja hengen ja on ajatustemme ja aivoitustemme tuomitsija. Jumala käyttää sanaansa meidän uudistamiseen. Ristin ottamisessa on kyse ennen kaikkea sanan tinkimättömästä uskomisesta ja noudattamisesta, silloinkin kun kaikki näyttäisi olevan sen kanssa ristiriidassa. Meidän on uskaltauduttava kuuliaisuuteen, voidaksemme kokea Jumalan uudeksi luovan voiman.

Ristin tehtävänä on tuhota Jeesuksen opetuslapsen elämästä syntiinlankeemuksen vaikutukset. Kun me olemme kuolleet Kristuksen kanssa ja osallisia ylösnousemuksesta emme ole enää synnin orjia. Risti on ratkaisu. Ristin työn kautta voitettiin synnin, perkeleen ja kuoleman valta. Risti tekee meidät osallisiksi tuosta ihmeellisestä vapaudesta ja voitosta. Ristin tarkoitus on tehdä voitosta ja vapaudesta meidän henkilökohtainen kokemuksemme ja kohtalomme. Me olemme Kristuksen kanssa nousseet ylös, emme siksi, että tekisimme armosta peitteen irstauteen, vaan palvellaksemme elävää Jumalaa. Kaiken tämän tarkoitus on loputa yksinkertainen, pelastus. Jumala tahtoo pelastaa meidät itseltämme, taipumukseltamme elää ilman häntä, hänen hyvyyttään, rakkauttaan ja siunaustaan. Jumala lahjoittaa meille oman läsnäolonsa ja sanoo jokaiselle opetuslapselle, kuten kerran Aabrahamille, minä olen sinun sangen suuri palkkas! MINÄ OLEN SINUN SANGEN SUURI PALKKAS!  Jumala itse on meidän palkkamme, hän lahjoittaa meille itsensä. Se on ihme. Halleluja!

10 kommenttia artikkeliin ”Uskova vai opetuslapsi? osa 8

  1. emmaia elokuu 25, 2010 / 2:25 pm

    Hei! Kiitos tästä tekstistä. Oliko meidän entisen keskustelumme inspirationa tähän? Minulla on nyt kielikysymys, tiedän mitä ”pää” on ja tiedän mitä ”lähinen” on, mutta…
    mitä tarkoittaa ”päälle lähisen” ?

  2. Matti Lahtinen elokuu 25, 2010 / 2:53 pm

    Hei! ilmaisu : ja päälle läheisen…” tarkoittaa siis .. sen lisäksi saada läheisen…” Eli tarkoitus on sanoa, että uskova ei voi elää siten, että tavoittelee kaikkea sitä, mitä tämä maailma tarjoaa, rikkautta, nautintoa ja mammonaa ja luulla voivansa saada sen lisäksi läheisen suhteen Jumalaan. Se on mahdottomuus, jota hyvin monet yrittävät.

    Joskus tuntuu, että osalla uskoviksi tunnustautuvista on tarve todistaa Jeesuksen olleen edes jossain väärässä, erityisesti mitä tulee mammonaan. Jeesus sanoi, ettei kukaan voi palvoa sekä mammonaa että Jumalaa (Matteus 6. luku) Nykyajassa on paljon kristittyjä, jotka ovat pyrkineet kumoamaan Jeesuksen väitteen. Lukuisten uskovien ja kristillisten yhteisöjen huomion keskipisteenä näyttää olevan maailman kanssa pärjääminen ja tienaaminen. Valitettavasti sellaisen elämäntavan hintana on läheisen jumalasuhteen menettäminen ja lopullisena vaarana hengellinen kuolema.

  3. emmaia elokuu 26, 2010 / 11:49 am

    Terve! Kiitos selityksestä, se auttoi.

  4. emmaia marraskuu 4, 2010 / 7:02 am

    Hei taas! Haluaisin tietää mistä lyötät Jumalan kommentin Abrahamille.
    Olen tietysti yrittänyt etsiä itse ja lukenut monta kappaleita ensimäisestä Mooseksen kirjasta. Olisi mukava jos haluaist auttaa.

    • Matti Lahtinen marraskuu 4, 2010 / 10:28 am

      Hei Emma!

      Kyseinen paikka löytyy 1. Moos 15:1, suomalaisessa vuoden 1776 käännöksessä on mainittu käännösmuoto, mm King James ja Darby kääntävät yhdenmukaisesti. Tuoreemmat suomalaiset käännökset kääntävät, kuten ruotsalainen vuoden 1917 käännös muodossa: ”ja sinun palkkasi on oleva hyvin /sangen suuri”

      Vanhemmissa käännöksissä on hyvin kiehtova ulottuvuus. Niiden mukaan Jumala on itse Aabrahamin suuri palkka. Aabrahamia ei siis kutsuttu turhaan Jumalan ystäväksi. Uudemmissa käännöksissä palkan sisältö jää epäselväksi.

  5. emmaia marraskuu 4, 2010 / 1:52 pm

    Hei Matti!

    Paljon kiitoksia. Olen juuri imuroinut myös tähän matkatietokoneseen
    ohjelma E-svord. (Löytyy ilmaisesti http://www.e-sword.net- istä)
    King James versio tulee automattisesti mukaan sen lisäksi olen valinnut ottaa mukaan Lutherin käänös ja espanjakielinen Reina ja Valera tekemä. Kaikki ne vanhat käännökset ovat sellaisia jotka sanoit…

    • emmaia marraskuu 11, 2010 / 1:17 pm

      Hei!

      Pian ajan kirjoitta jotakin Sana Suo-blogille tästä että Jumala on meidän palkkamme ja kilpimme. Tietysti aja yrittää ohjaa lukijoita tänne ja kiitää myös sinua julkisesti niin kuin onkin sopivaa.

  6. EmmaSofia heinäkuu 3, 2014 / 9:20 pm

    Hei taas! miksi puhut ensin tunne-elämän rauhoittaminen ja hallitseminen ja vasta sitten mielen uudistyksesta. Eikö nämä käsityksiä ovat lähes samaa?

    • EmmaSofia heinäkuu 3, 2014 / 9:37 pm

      Tarkemmin kertoit ensin miten Pyhä Hengi vaikuttaa ajatusmaailmaan, sitten tuntien kentään, kolmaaksi mieleen. Sitten en vielä seuraa mitä tarkoittat, koska:
      Eikö (ajatukset ja tahto)+ tunnet= mieli.

  7. EmmaSofia heinäkuu 29, 2018 / 6:16 pm

    Miten voimme olla varmaasti että Jumalan ihana lupaus Abrahaamille koskee myös meihin?

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s