Sanan ymmärtäminen

Jumalan sana hämmentää, se vaikuttaa ristiriitaiselta ja paikoitellen pitkävetiseltä. No ainakin ne sukuluettelot. Nykyisin  törmää yhä useammin Raamattua koskien mielipiteisiin, joissa halutaan kyseenalaistaa kirjoitetun Jumalan sanan  auktoriteetti ja oikeellisuus. Väitetään, että sana on ristiriitaista ja paikkaansa pitämätöntä ja joka tapauksessa nykytiedon valossa virheellistä. Onko todella näin?

Olen huomannut joskus omituisen ilmiön, nimittäin useimmiten ne, jotka kritisoivat Raamattua eniten, lukevat sitä vähiten. Ihmiset, jotka eivät ole koskaan lukeneet Raamattua nimittelevät sitä satukirjaksi. Ihmettelen, mistä tulee se ylimielinen kompetenssi, joka katsoo voivansa arvioida tai jopa tuomita tekstiä, jota ei lainkaan edes tunne. Itse en lähtisi ottamaan kantaa siihen, miten hyvin Taikahuilun esitys kansallisoopperassamme onnistuu, koska en ymmärrä oopperasta mitään. Mielestäni se olisi  älyllinen itsemurha, eli puhtaaksiviljeltyä idiotismia, jota pyrin välttämään.

Raamatun ymmärtämiseksi sitä on ensinnäkin luettava, säännöllisesti, laajasti ja pyrkien ymmärtämään sitä sen omien reunaehtojen puitteissa. Sanan todellisuus avautuu toiminnan kautta. On uskaltauduttava toimimaan sen mukaan, mitä sanassa lukee. Senkaltainen sanan tutkiminen, joka tyytyy tiedolliseen hallintaan, jää tasolle, jolla sanaa on todellisuudessa mahdotonta ymmärtää. Jumalan sanan avautuminen ei ole pelkästään  tiedollisen omaksumisen asia, vaan  prosessi. Jumalan Pyhä Henki avaa sitä siinä määrin kuin me olemme valmiita ottamaan vastaan, toimiaksemme sen mukaan. Jeesus lupaa meille jopa tuotetakuun sanoessaan, että jos joku haluaa tehdä Jumalan tahdon, niin hän tulee tietämään, onko tämä oppi Jumalasta. Sanan tekijät löytävät totuuden.

Raamatun syvällinen ymmärtäminen on mahdollista vain Pyhän Hengen johdossa, ei muuten. Mitkään maailman kommentaarit eivät voi korvata Pyhän Hengen läsnäoloa. Meidän tulee ymmärtää, että voidaksemme kokea Hengen johtoa myös lukiessamme Jumalan sanaa, meidän tulee suostua oppilaan paikalle. Opettajan rooli kuuluu Jumalan Hengelle, ei yhdellekään ihmiselle. Jumala voi toki käyttää ja käyttääkin ihmisiä meidän opettamisessamme, mutta silloinkin kyse on Pyhän Hengen johdossa tapahtuvasta opettamisesta, armolahjan kautta. Emme saa tehdä itsellemme ihmisistä oppi-isiä.

Ilman Pyhän Hengen työtä, me voimme ymmärtää evankeliumin kirkkaudesta suurin piirtein yhtä paljon kuin häkkikana YK:n ihmisoikeuksien julistuksesta. Sanat kuvaavat maailmaa ja todellisuutta, joka on meidän todellisuutemme tavoittamattomissa. Me elämme luonnostamme lihallista ja maallista elämää, kun taas evankeliumin todellisuus ja maailma on hengellinen, jota luonnollinen ihminen ei kykene ymmärtämään, kuten Paavali toteaa.

Sana on kohdattava kunnioittaen, rukouksen hengessä. Silloin Pyhä Henki ilmestyy opettajaksi kaikkeen totuuteen. Hän tulee ja oppitunnit alkavat. Sana alkaa aueta ja eteen avautuu todellisuus, jonka kauneus salpaa hengen. Se on maisema täynnä rakkautta ja Jumalan hyvyyttä. Se on maisema, jota katsellessaan huomaa huokaavansa Jeesukselle ihastuneena kuin Tuomas aikanaan: minun mestarini ja minun Jumalani … minun Jumalani, pelastukseni Jumala …on ikuinen rakkaus.

19 kommenttia artikkeliin ”Sanan ymmärtäminen

  1. emmaia helmikuu 11, 2011 / 10:08 am

    Hei!

    Haluatko selittää sanat: häkkikana, aueta ja salvata? Eritysesti se. mitä nämä sanat tekivät tekstissäsi.
    Muuten hyödyllinen teksti joka ilottaa minua.

    • Matti Lahtinen helmikuu 11, 2011 / 10:52 am

      Hei! Ensinnäkin häkkikana on siis tehomaatalouden tuote, kana joka asuu koko elämänsä pienessä verkkohäkissä. Eli kyseessä on vertauskuva, joka kuvaa jonkun täydellistä kyvyttömyyttä ymmärtää ilmiöitä, koska ne ovat kokonaan toisen ulottuvuuden asioita. Vastaava vertaus voisi olla esim: ” ….yhtä paljon kuin etana avaruustieteistä”. Pyrin siis kuvaamaan vertauskuvan kautta, miten välttämätöntä on se, että meillä on Pyhä Henki oppaanamme ja opettajanamme, kun luemme Raamattua. Ilman Jumalan Henkeä joudumme tutkimaan sanaa pelkän turmeltuneen mielemme ja järkemme avulla. On selvää, että langennut ja turmeltunut ymmärrys ei voi käsittää sanan totuuksia oikein. Me tarvitsemme Pyhää Henkeä aina ja kaikkialla.

      Sana aueta on sanan avautua synonyymi.

  2. emmaia helmikuu 11, 2011 / 12:18 pm

    Kiitos, mutta haluaisin myös ymmärtää ilmaisu ”kauneus salppa hengeen”. Jaksatko selittää sitäkin?

    • Matti Lahtinen helmikuu 11, 2011 / 1:58 pm

      Hei! kyseessä on kuvannollinen ilmaisu, joka kuvaa sitä, miten ihminen voi hämmästyä / ihastua niin että henki salpautuu, ei saa kunnolla hengitetyksi tai ei uskalla edes kunnolla hengittää, koska pelkää hetken lumon rikkoutuvan. Ilmaisu kuvaa suomenkielessä äärettömän vaikuttavaa hämmästystä/ ihastusta, positiivisessa mielessä. 😉

  3. Mupsi helmikuu 15, 2011 / 1:59 pm

    Amen!! Ole siunattu!
    Rohkeasti Raamattu käteen ja lukemaan, vaikka ei kaikkea ymmärräkään heti. Oppilaana oleminen tarkoittaa myös vaivannäkemistä. Luottamusta siihen, että Pyhä Henki opettaa sitä mukaan kun pystyy sanaa sulattamaan. On upeaa olla Pyhän Hengen Raamattukoulussa, ja sinne huolitaan jokainen. Mutta Raamattu tulee avata ja alkaa lukemaan Pyhän Hengen kanssa, eikä lannistua ja antaa periksi jos jotakin kohtaa ei ymmärrä. Jättää asian muhimaan ja luottaa että Henki avaa kyseisen kohdan ja ajatuksen ajallaan. 🙂

  4. emmaia helmikuu 17, 2011 / 8:25 am

    Hei!

    Taas pieni mutta ehkä vaikkea kysymys kommentina.

    ”Emme saa tehdä itsellemme ihmisistä oppi-isiä.”

    Mitä tekisit jos huomaat että joku on liian riippuvainen sinusta?

    • Matti Lahtinen helmikuu 17, 2011 / 1:37 pm

      Hei! hyvä kysymys. Olen sanonut usein puheissani, ettei ihmiselle saa tehdä opetuslapsia, ei edes minulle. Vaikka se tuntuisikin varmasti lihan puolesta oikein mukavalta, niin se olisi silti synti, koska Jeesus käskee tehdä opetuslapsia itselleen. Ihmiset tulee opettaa luottamaan Pyhön Hengen johdatukseen ja voiteluun, joka heillä on itsellään Jeesuksessa Kristuksessa, koska Jumalan Henki on heidän kanssaan kaiken aikaa, mutta minä parhaimmillanikin korkeintaan viikottain jonkun hetken. On siis vaarallista antaa ihmisten perustaa uskonelämäänsä ihmispalvontaan. Meidän tulee kieltäytyä sellaisesta. Itse pyrin tukemaan uskovien kiinnittymistä Kristukseen mm korostamalla, ettei minulla ole koko totuutta, eikä edes välttämättä korkeampaa totuutta kuin muilla Jumalan sana palvelijoilla. Sen sijaan voimme ymmärtää kaiken syvyyden, leveyden, pituuden ja korkeuden ollessamme yhtä kaikkien pyhien kanssa.

  5. pirjo ketola helmikuu 23, 2011 / 11:13 am

    Hei Matti,
    kiitos kirjastasi! Sellaista olin jo odottanutkin, että saisin vastauksia pohtimiini asioihin.
    Pohdintaa vielä jäi ja siksi sinulle kysymys.
    Kirjasi mukaan ymmärsin, että kun tulin uskoon eli otin vastaan Herrani Jeesuksen Kristuksen, niin samalla heräsin eloon kuolleen tilasta.
    Oliko tämä myös ylösnousemus?

    kysyy Pirjo

    • Matti Lahtinen helmikuu 24, 2011 / 8:29 pm

      Hei Pirjo!
      Kysymyksesi on hyvä ja ansaitsee kunnon vastauksen. Paavali opettaa johdonmukaisesti, että me olemme tulleet pelastuessamme osallisiksi Kristuksen kuolemasta ja ylösnousemuksesta. Olemme siis jo Kristuksessa kuolleita ja ylösnousseita. Tämä osallisuus Jeesuksen Kristuksen ylösnousemukseen on todellinen, ei ainoastaan teologinen. Voidaan siis sanoa, että olemme jo kokeneet ensimäisen ylösnousemuksemme tullessamme sisälle pelastuksen portin kautta Jumalan armovaltakuntaan. On olemassa teologeja, ainakin ortodoksisessa traditiossa, jotka ajattelevat siten, että Jeesuksen mainitsema ensimmäinen ylösnousemus olisi juuri tuossa pelastumisessa. Ilmestyskirja toteaa, ettei sillä, joka on osallinen ensimäisestä ylösnousemuksesta ole mitään osaa toisessa kuolemassa. Toinen kuolema on se, kun Jumalansa hylänneet iankaikkisuusolennot ohjataan omaan loppusijoituspaikkaansa, eli kadotukseen, tai kuten aiemmin sanottiin rahvaanomaisesti, helvettiin.

      Tiedän, että useimmat läntiset jumaluusoppineet, erityisesti helluntalais-karismaattisessa liikkeessä opettavat, että ensimäinen ylösnousemus olisi se, kun haudassa olevat pyhät kutsutaan kohtaamaan Herraansa. He näkevät, että on olemassa kaksi eri ylösnousemusta haudoista. Ensinnä on elämän ylösnousemus joka on varattu pelkästään uskoville, jotka perivät autuuden ja tuhatvuotisen valtakunnan lopussa on tuomion ylösnousemus, jossa loput, langenneet sielut kutsutaan luojansa eteen tuomiolle.

      Huolimatta siitä, että ylösnousemus termillä viitataan yleensä juuri siihen, miten haudat antavat omansa ja meri luovuttaa omansa Herran tullessa, ajattelen, ettei ylösnousemus sanan käyttö kuvaamaan kokemustasi pelastuksesta ole väärä. Kyseessä on myös ylösnousemus, jossa meidät nostetaan alkuperäisestä kuolleesta tilastamme Jumalan lapsen ylen ihmeelliseen asemaan. Kyseinen ylösnousemus on siis hengellinen, ei ruumiillinen. Hengellisessä mielessä elämme hyvin jakautunnutta elämää. Kristuksessa olemme jo ylösnousseita ja hänessä olemme jo asetettuja taivaallisiin, kuten Paavali opettaa Kolossalaiskirjeessä. Samalla olemme kuitenkin syvästi juurtuneet tähän aineelliseen maailmaan. Meidän tulisi kuitenkin kasvaa hengellisiksi ihmisiksi, jotka elämme taivaallisissa ajan keskellä. Tämä tarkoittaa myös sitä, että pidämme itsemme synnille kuolleina ja Jeesukseen Kristukseen kätkettyinä uuteen ihmeelliseen iankaikkisuus elämään ylösnousseina. Sitä on elää Jumalan lapsena maailmassa, sydän taivaassa ja jalat lumessa.

  6. emmaia helmikuu 28, 2011 / 8:34 am

    Hei!

    Tämä keskustelu on tärkeä ja se kiinnostaa minua oikein paljon. Kun minä luen Raamattua näen että joskus kirjoittajat käyttävät ”ylösnousemus” termin tai kielikuvan melkein niin kun sinä mutta toisiin paikkoin samat kirjoittajat korostaa siitä että meidän täytyy vielä odottaa ylösnuosemusta.

    Minusta tuntuu että salanperäinen laateus on siis tarkoitettu.

    Muuten meidän perheessä olemme viime viikojen aikona luenneet Roomalaiskirjeen 6. lukua paljon koska se sisältää niin paljon, sekin on sellainen, me olemme jo kuolleet yhdyssä Jeesukseen kanssa, siksi on ylösnuosemus varmasti tuleva senkin.

    Lupaan kirjoittaa kommentin joka sisältää enemmän Raamattu-referenssiä jos tämä keskustelu kiinnostaa.

    • Matti Lahtinen helmikuu 28, 2011 / 10:23 am

      Kiitos, kommentistasi. Jään odottamaan kyseistä Raamattu referensseillä ryyditettyä tekstiä. Katsomme, mihin suuntaan Henki johtaa meitä tässä asiassa. Voi olla, että edessämme on seikkailu Jumalan sanan maailmoissa 😉

  7. emmaia maaliskuu 1, 2011 / 7:14 am

    Hei!

    1.Ensin sellainen paikka jolla on sama suuntaa,vastauksesi kanssa.

    Joh. 5. 25 Totisesti,totisesti ; tulee aika- ja se on jo nyt- jolloin kuolleet kuulevat Jumalan Pojan äänen. Ne, jotka sen kuulevat saavat elää.

    2.Sitten Roomalaiskirjeen 6 luvu jossa ylösnuosemus on vielä tuleva. Vaikkuttaa niin selvimpi muiden kielten versioissa.

    Room 6.5 Jos kerran yhtäläinen kuoleman on liittänyt meidät yhten hänen kanssaan, me myös nuosemme kuolleista kuin hän.

    3. Sitten Paavali kirjoittaa kovin sanoin harhaopin opettajista noin.

    2.Tim 2.16-17. Vältä epäpyhiä ja tyhjänpäivisiä puheita , sillä niiden puhujat menevät jumalttomuudessa yhä pitemmälle, ja heidän oppinsa leviää kuin syöpä. jotka ovat eksyneet pois totuudesta ja väittävät , että ylösnuosemus on jo tapahtunut.

    4. Haluaisin vain laittaa pari kaunista kohtaa odottamisesta.

    Fil 3. 20-21 Mutta me olemme taivaan kanslaisia, ja taivaasta me odotamme pelastajaksi Herraa Jeesusta Kristusta, Hän muuttaa meidän ruummiimme tästä alennustilast oman kirkastuneen ruumiinsa kaltaiseksi, jolla hän kykenee alistamaan valtansa kaiken.

    Room 8. 19 Koko luomakunta odotta hartasti Jumalan lasten ilmestymistä.

    Minusta on järkävä ja tärkeä erottaa ”ylösnuosemus”-terminä ja ”ylösnuosemus” kielikuvana. Aion jatkaa selittämään ajatuksiani kun keskustelu jatka.

    Tänään rukoilee mieheni puolesta sillä hän on juoksusijaisopettejana, jokainen työ on ylätys, ja aina on kova kiirettä, 8.20 paikallinen aikana hän alkaa opettaa saksaa jos hän päässyt oikealla bussilla paikalle.

    • Matti Lahtinen maaliskuu 1, 2011 / 7:39 pm

      Hei Emma!
      Kiitos referensseistä. On totta, että kun Raamatussa puhutaan ylösnousemuksesta, on kyseessä aina ruumillinen ylösnousemus. Kaikissa tapauksissa, niin vanhan kuin uudenkin testamentin puolella on sama johdonmukainen linja. Puhuttaessa yksilön ylösnousemuksesta viitataan todelliseen ruumiilliseen ylösnousemukseen kuolleista.

      Toisaalta olen pohtinut joskus paljonkin tuota jo aiemminkin keskustelussa esiin tullutta osallisuutta Kristukseen. Raamatun johdonmukainen opetus on se, että meidät on kätketty Kristukseen Jeesukseen. Tämä ajatus on erityisen selkeänä suomalaisessa -33/-38 käännöksessä nykyisen 1992 käyttöön otetun käännöksen häivyttäessä kyseistä Paavalin viljelemää kielikuvaa ainakin jossain määrin kuvasta. Kristukseen kätkettynä oleminen on vanhurskautemme perusta. Hänessä, Jeesuksessa Kristuksessa, olemme jo saaneet kuolla pois synneistämme ja nousta uuteen elämään. Kristuksen kuollessa, kuolimme mekin, kuten Paavali opettaa Roomalaiskirjeen 6. luvussa.

      Room 6: 4-11
      Niin olemme siis yhdessä hänen kanssaan haudatut kasteen kautta kuolemaan, että niinkuin Kristus herätettiin kuolleista Isän kirkkauden kautta, samoin pitää meidänkin uudessa elämässä vaeltaman. Sillä jos me olemme hänen kanssaan yhteenkasvaneita yhtäläisessä kuolemassa, niin olemme samoin myös yhtäläisessä ylösnousemuksessa, kun tiedämme sen, että meidän vanha ihmisemme on hänen kanssaan ristiinnaulittu, että synnin ruumis kukistettaisiin, niin ettemme enää syntiä palvelisi; sillä joka on kuollut, se on vanhurskautunut pois synnistä. Mutta jos olemme kuolleet Kristuksen kanssa, niin me uskomme saavamme myös elää hänen kanssaan, tietäen, että Kristus, sittenkuin hänet kuolleista herätettiin, ei enää kuole: kuolema ei enää häntä vallitse. Sillä minkä hän kuoli, sen hän kerta kaikkiaan kuoli pois synnistä; mutta minkä hän elää, sen hän elää Jumalalle. Niin tekin pitäkää itsenne synnille kuolleina, mutta Jumalalle elävinä Kristuksessa Jeesuksessa.

      Olitkin siteerannut tuota jaetta 5, eri käännöksen mukaan. Ajatus ylösnousemuksesta Kristuksessa on tässä vuoden -38 suomalaisessa käännöksessä jopa selkeämpi. Asia on siis mielenkiintoinen ja monitahoinen. Samalla kun näemme, että ylösnousemus termi viittaa johdonmukaisesti ruumiilliseen ylösnousemukseen, huomaamme, että termiä voisi käyttää hyvinkin myös hengellisenä kuvana pelastuksen ihmeestä. Voi olla, että ilmaisun käyttö on pelkistynyt tarkoittamaan ruumiillista ylösnousemusta erilaisten sekaannusten välttämiseksi, josta oli hyvä esimerkki lainaamassasi 2. Tim 2. luvun tekstissä.

      On totta, että eräs uskomme ihanimmista näköaloista on juuri tuo ylösnousemustoivo ja -odotus. Meille on luvassa ruumiillinen ylösnousemus, joka tekee meille mahdolliseksi nähdä Jumala ja Jeesus Kristus sellaisena kuin hän on. Ajatus on lohduttava, kaunis ja kiehtova. Itse odotan yhdessä luomakunnan kanssa sitä päivää ja hetkeä, kun taivaat avautuvat ja matka tuuliin ja pilviin alkaa ylienkelin soittaessa pasunaansa. Minä toivon saavani olla mukana. Sinä päivänä toivomme täyttyy ja saamme olla niin kuin Hän, Jeesus Kristus, yhdistettyinä täydellisessä rakkaudessa ja maailmankaikkeus soi, ylistystä isälle.

      • immobilienkredit syyskuu 2, 2017 / 3:44 pm

        Hmm it looks like your blog ate my first comment (it was extremely long) soI guess I’ll just sum it up what I wrote and say, I’m thoroughly enjoying your blog.I too am an aspiring blog blogger but I’m still new to the whole thing. Do you have any recommendations for newbie blog writers? I’d really appreciate it.

  8. emmaia maaliskuu 2, 2011 / 2:34 pm

    Kiitos kommentista!

    Hyvä että ymmärsit se mitä yrittän Raamatu-referenssilla osiottaa ja että sitten kirjoitit niin hienosti itse.

  9. emmaia maaliskuu 14, 2011 / 11:53 am

    Hei!

    Sen lisäksi tahdon nyt sanoa että on mukava että Raamattu voi lukea useammissa käännöksissä, jos oikealla tavalla voi käyttää tämän rikkautta niin ymmärtäminen paranee.

    • Matti Lahtinen maaliskuu 15, 2011 / 9:39 am

      Hei Emma! Olen samaa mieltä, että eri Raamatun käännökset ovat hyödyllisiä sanan tutkimisessa. Tiedän, että jotkut pitävät eri käännöksiä eriarvoisina, mutta itse uskon, että Jumalan Pyhä Henki kykenee käyttämän mitä tahansa käännöstä uskon synyttämisessä Jeesukseen Kristukseen. Sillooin, kun kääntäjät ovat olleet vilpittömiä, eri käännös vaihtoehdot ovat mielestäni sanan rikkauksia avaavia näkökulmia. Itse luen paljon sanaa tietokoneelta ja minulla on silloin samaan aikaan rinnakkain auki jopa seitsämän (7) eri käännöstä. Olen löytänyt sanasta rikkauksia, jotka olisivat jääneet huomaamatta, mikäli olisin käyttänyt vain yhtä käännöstä.

  10. EmmaSofia kesäkuu 10, 2018 / 6:28 pm

    Hei! Oletko oikeassa siitä etta ymmärtäminen tulee annoksinen….Roomalaiskirje arvostin Jo 15-vuotias, mutta tänä vuonna olen alkanut huomata ennemmän totuksia siinä.

    • Matti Lahtinen heinäkuu 5, 2018 / 8:46 pm

      Kaikki ymmärrys kasvaa sen mukana, kun kokemus Herran kanssa veiteystä elämästä kasvaa. Ymmärrys ei ole vakio. Pyhä Henki avaa sanasta asioita sen mukaan, mitä kulloinkin kykenemme ottamaan vastaan.

      Eräs mielenkiintoinen ominaisuus Raamatussa onkin sen ihmeellinen kyky puhutella ihmisiä riippumatta heidän ymmärryksensä syvyydestä tai laajuudesta. Sanassa on tasoja ja ulottuvuuksia, jotka aukeavat ymmärrykselle ajan kanssa Pyhän Hengen opettessa sanaa.

      Jokainen voi siis saada sanasta opetusta, uudelleen ja uudelleen. Siksi Raamattu on ainoa kirja, jota voidaan nimittää eläväksi Sanaksi. Siitä löytyy uutta ja uutta. Joskus käy niin, että kun lukee Raamattua paikasta, jonka on lukenut kymmeniä, jopa satoja kertoja, niin yhtäkkiä tulee tunne kuin joku olisi käynnyt kirjoittamassa uusia jakeita. Jokin asia avautuu yhtäkkiä ja antaa valoa, jonka olemassaolosta ei ollut mitään tietoa. Se on tilanne, jossa ihminen tulee Pyhän Hengen opettamaksi.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s