Jumalan kuva

Jos kysyisin sinulta, minkälainen Jumala sinulla on? Mitä vastaisit? Minkälaisen kuvan maalaisit eteeni. Olisiko Jumalasi oman isäsi kaltainen, vai muistuttaisiko hän ennemminkin ukkia? Joillakin jumalan kuva saattaa olla jopa poliisin kaltainen. Jumalan kuva, jonka maalaamme sielumme maisemaan perustuu usein elämänkokemuksiimme ja siksi se on itse kullakin erilainen. Muokkaamme oman jumalan kuvamme vuorovaikutuksessa arvostamiemme auktoriteettien kanssa. Näin on usein jopa meidän Jeesukseen uskovien keskuudessa.

Jumala kielsi kansaansa tekemästä mitään jumalan kuvaa. Jumalankuva kielto esti erilaisten epäjumalankuvien tekemisen valitun kansan keskuudessa, tai ainakin niin olisi pitänyt olla.

Kristittyinä meidän on hyväksyttävä se tosiasia, että voimme tietää Jumalasta vain sen, mitä hän haluaa itse meille ilmoittaa. Ei muuta. Emme saa ryhtyä muokkaamaa jumalan kuvaa mieleiseksemme. Vääristynyt jumalan kuva johtaa vääristyneeseen uskonelämään, joka taas heijastuu suoraan siihen, minkälaista uskovan arki on. Ankaran ja tuomitsevan jumalan omaava uskova elää koko elämänsä ahdistuksessa, jossa kokee olevansa aina vähän vailla, melkein, mutta ei ihan hyväksytty. Ponnistus ja pinnistys muodostuvat uupuvan uskovan elämäntavaksi rauhan ja ilon paetessa kangastuksen lailla aina seuraavan suorituksen taakse.

Aivan kuten minäkuva, niin myös jumalankuva, eli se millaisena näemme Jumalan, vaikuttaa koko elämäämme. Koska jumalan kuvalla on niin suuri vaikutus uskovan elämään, on Jumala suorastaan mustasukkaisen raivokkaasti kieltänyt sellaisten tekemisen. Jumala haluaa, että meillä on hänen itsensä lahjoittama kuva siitä, millainen ja kuka hän on. Jumala on vastannut meidän tarpeeseemme ja kaipuuseemme käsittää hänen olemuksensa antamalla meille ilmoituksen itsestään, oman kuvansa. Jumala antoi meille poikansa Jeesuksen Kristuksen, joka on, kuten Raamattu opettaa Jumalan kirkkauden täyteyden kuva.

Meidät on kutsuttu kiinnittämään katseemme Jumalan kuvaan Jeesukseen. Häntä katsellessamme, sellaisena kuin Jumala sanassaan kuvaa omaa poikaansa, saamme ottaa vastaan oikean ja totuudellisen jumalan kuvan. Kun jumalankuvamme on oikea, saa se myös minäkuvamme oikenemaan ja elämämme muuttuu sellaiseksi, kuin Isä sen alussa tarkoitti. Pääsemme sisälle lapseuteen ja näemme Jumalan kasvoissa laupiaan ja rakastavan Isämme. Enää ei tarvitse paeta kammoten pelottavaa ja tuomitsevaa julmuria, vaan saamme käydä rohkeasti sen Jumalan läsnäoloon, joka sanoo erään profeetan kautta, :”Ajattelin, että te kutsuisitte minua isäksi”.

Jos siis haluat todella tietää, minkälainen Jumala meillä on, niin tutki ja katsele Jeesusta. Tutustu häneen mahdollisimman hyvin. Suostu hänen kutsuunsa, kun hän kutsuu sinua lepoon. Hän rakastaa sinua ja kaipaa saada sanoa sinulle: ”Minä se olen, älä pelkää, minä tulin sinua varten, sinä olet nimeltä kutsuttu, rakkauteen ja iloon. Tule rakkaani, tule levähtäkäämme vähän.”

Kielto tehdä Jumalasta kuvaa on meille Jeesukseen uskoville ilosanoma. Käskyssä on lupaus. Me emme tarvitse itse tehtyjä, vääristyneitä ja kuolleita jumalankuvia, sillä meillä on elävä Jumala, joka haluaa olla isämme ja on antanut itse meille kuvan itsestään. Hän on ilmestynyt keskuudessamme ja kirkastettu pojassaan Jeesuksessa. Siksi saamme olla nyt tässä, kaikkivaltiaan edessä pyytämässä: Isä näytä meille kasvosi, näytä meille Jeesus!

Mainokset

8 kommenttia artikkeliin ”Jumalan kuva

  1. Mupsi elokuu 15, 2011 / 4:20 pm

    Niinpä….kun aina muistaisimme sen että Jeesus on Jumalan kirkkauden täydellinen kuva. Kaikki muut kuvat ovat vääriä, vääristyneitä. Ja vain raamatusta me saamme oikean kuvan Jeesuksesta, sellaisen kun Jumala on itse meille ilmoittanut. Siunausta syksyysi. 😉

  2. emmaia elokuu 17, 2011 / 7:48 am

    Minäkin pidän tästä tekstistä. Hyvin kiinnostava alku.
    En jaksa nyt kirjoitaa keskutelevampia kommenteja.

    Lauantain näin ystäviä mökkiä maalaten, se oli tarpeellista. koska 8 päivää ennen varas otti sieltä makkoida ja olutta. Eräs mies sanoi seinällä oleville ystäville: Siunausta ymmärrän mutta ei armoa. Armoa ei anneta.

    En voinnut silloinkaan jäädä keskustelemaan mutta kommentinsa kiinnostaa. Laittan sen täällä yleisena aihena,vaikka se sopii ehkä enemmän kesäkuun tekstihin.

  3. Matti Lahtinen syyskuu 28, 2011 / 8:00 pm

    Hei Telson7! Oliko sinulle jokin erityinen näkökulma mielessäsi lainatessasi Petri Paavolan tekstiä sellaisenaan. Olisin toivonut jotain omaa kommenttia aivan kuin viitteeksi, mihin suuntaan haluat viedä keskustelua Jumalan kuva kiellosta.

    Siunaavin terveisin Matti Lahtinen

    Ps. Olen kyllä lukenut Paavolan materiaalia ja teksti on minulle tuttu.

    • Matti Lahtinen marraskuu 16, 2011 / 7:47 pm

      Hei Telson7! Et ole vastannut kysymykseeni lainauksesi tarkoituksesta, joten tulen poistamaan sen su 20.11.2011 mennessä, ellet sitä ennen anna aihetta muuhun avaamalla ajatteluasi.

      Päivitetty 20.11.2011

      Olen poistanut Taslon7:n kommentin asiaankuulumattomana, koska hän ei nähnyt tarpeelliseksi kertoa, mitä halusi sanoa käyttämällään lainauksella.

  4. EmmaSofia joulukuu 6, 2013 / 11:01 am

    Hei! Miettin vain että jos joku kysyi minulta ideastani Jumalasta, se olisi kuin älykäs kiusaus. Luultavasti yritin vastata, vaikka en pitäisi, enkä osasi vastata hyvin.

  5. Johnd551 Touko 19, 2014 / 6:27 am

    Say, you got a nice blog post. Really Cool. kdbefkddcedk

    • EmmaSofia Touko 24, 2014 / 5:33 pm

      John, you are right. This blog is really cool!

  6. EmmaSofia heinäkuu 10, 2018 / 6:35 am

    Hei Matti! Tätä on hyvin tärkeä, kiusatetulla ihmisella on usein väärä jumalakuva, mutta uskova taistelee niin pinnallisesti, eikä ”ehdi” kaivaa sinne missä oikeia ongelma on….

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

w

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s