Väärin ymmärretty armo

Kulkiessani uskovien joukossa olen törmännyt asioihin ja ilmiöihin, jotka ovat jättäneet minut ihmettelemään. En kerro mitä, mutta ihmettelen silti.  Kyseessä ovat ilmiöt, jotka ovat tulleet kuin varkain maailmasta, avoimen takaoven kautta seurakunnan keskuuteen.  Maailma keksi ne ja me adoptoimme, halukkaasti, koska emme halua vaikuttaa ahdasmielisiltä konservatiiveilta. Emme halua karkottaa ketään pois Herran luota. Se on sinänsä oikein. Meidän tulee ennemmin kutsua ihmisiä kuin karkottaa heitä.  Jeesus ei kuitenkaan ollut valmis mielistelemään maailmaa saadakseen itselleen seuraajia. Me teemme niin.

Kun ihmiset tuppautuivat Jeesuksen seuraan ilmoittaen haluavansa seurata tätä, niin Jeesus reagoi tavalla, joka ansaitsisi nykyseurakunnassa lähinnä paheksuntaa. Hän tyrmäsi seuraajaehdokkaan toisensa jälkeen. Me laittaisimme pystyyn suuren juhlan ja ilmoittaisimme lehdessä tehneemme jälleen yhden käännynnäisen.

Jeesus oli sydänten tuntija, joka esitti taivasten valtakunnan ehdottomat vaatimukset lainkaan pehmentelemättä. Siinä sai ihminen koetella itseään. Olenko valmis seuraamaan Jeesusta, vaikka se tarkoittaisi, etten pääse hautaamaan isääni.  Olenko valmis pyhyyteen, joka tekee minut pilkatuksi maailman silmissä? Olenko valmis Jeesuksen kaltaisuuteen? Olenko valmis kadottamaan elämäni, unelmani, toiveeni ja kaikkinaiset harrastukseni Jeesuksen tähden. Olenko valmis ottamaan ristini ja seuraamaan häntä, joka pysähtyi kohdalleni ja kutsui mukaan?

Liian moni lähtee matkalle laskematta kulutusta. Liian moni otetaan mukaan vain siksi, kun on niin mukavaa tehdä matkaa suuremmassa porukassa.  Liian moni seuraa Jeesusta sydän jakaantuneena. Maailman rakkaus ja rakkaus Kristukseen riitelevät rinnassa Kristuksen jäädessä liian usein toiseksi. Huolestuttaako se ketään?

Nykyisin on monin paikoin vallalla sellainen armokäsitys, joka tekee armosta luvan kaikenlaiseen sellaiseen, mitä pidettiin aiemmin syntinä. Armo oikeuttaa iloiseen elämään maailmassa ja synnissä. Parannuksen tarve on kadonnut. Parannuksesta ja pyhityksestä puhumista pidetään helposti laillisuutena ja oman vanhurskauden rakentamisena. Armo riittää, eikä ihmisiä saa ahdistaa kaikenlaisella konservatiivisella aineksella. Jopa olen törmännyt ajatukseen, että meidän tulisi tehdä iloiten ja vapautuneesti syntiä, koska Jumala on armahtanut meitä Jeesuksen sovitustyön kautta. Maailma tuli seurakuntaan ja toi mukanaan kaikki sukulaisensa. Moni asia, joka olisi saanut isämme kauhistumaan on nyt normaalia ja kuuluu iloiseen uskoon. Näin me olemme tehneet, väärän huoneenhaltijan lailla, ihmisille helpommaksi tulla seurakuntaan.

Armo ei ole lupa syntiin, vaan voima, joka vapauttaa siitä. Armo kasvattaa hylkäämään synnin, se siirtää meidät ulos laillisuus-laittomuus akselilta elämään, jossa olemme vapautettuja synnin orjuudesta eli synnin tekemisen pakosta.

Halumme sulautua ympäröivään maailmaan tekee meistä vähitellen maailman kuvia sen sijaan, että olisimme niitä, joiksi meidät luotiin, Jumalan kuvia.

Laillisuuden pelko ja siten pelko siitä, että astumme tekojen oppiin, joka vie ulos armosta on johtanut meidät oppiin, joka tuhoaa aidon, synnistä vapauttavan armon. Välttääksemme oman vanhurskauden tietä olemme kaivautuneet syvemmälle oman lihallisuutemme tunkioon. On ihmeellistä, että ihminen, jolla on tarjolla Jumalan valmistama puhdistus valitsee mieluummin pysyä tunkiolla, keskellä kaikkea mahdollista saastaa, minkä synti, perkele ja oma liha vain saa aikaan. En tiedä, mitä pitää ajatella siitä, että ihmiset ovat kuin faarao aikanaan, haluten viettää vielä yhden yön samassa sängyssä sammakoiden kanssa, vaikka puhdistus olisi ollut tarjolla jo tänään.

Todellinen armo ei vapauta syntiin, vaan synnistä ja tuo siten uskovan elämään puhtauden, joka kelpaa Isälle. Se on pojan puhtautta, Jeesuksen Kristuksen lahjoitettua ja päällemme puettua pyhyyttä. Se on puhtautta, joka ei saastu vaikka joutuisimme asumaan kaatopaikalla. Todellinen armo tekee meistä Jumalan kuvia.

5 kommenttia artikkeliin ”Väärin ymmärretty armo

  1. emmaia heinäkuu 13, 2012 / 11:32 am

    *tuppautua?
    Taas kuvaileva sana, mitä se merkitsee? Niin nopeasti huomasin jotakin kysyttävä.
    Voi Matti-parka, ei mitään kesä-loma täältä.

  2. emmaia heinäkuu 13, 2012 / 4:47 pm

    toinen minulle tuntematon sana, *tunkio

    • Matti Lahtinen heinäkuu 13, 2012 / 6:27 pm

      Hei Emma! Tässä tulee kaksi kesäistä kärpästä yhdellä iskulla, eli molemmat sananselitykset. Tuppautua tarkoittaa tunkeutua. Tuppautuvat henkilöt, kuten rikas nuorukainen, joka rakasti rahaansa liikaa voidakseen lopulta seurata Herraa Jeesusta tulivat itse ja tarjoutuivat seuraamaan Jeesusta. Jeesus ei kutsunut heitä.

      Jeesuksen seuraajissa oli siis niitä, jotka oli kutsuttu ja niitä, jotka syystä tai toisesta päättivät lyöttäytyä Jeesuksen seuraan Jeesuksen mielipiteestä piittaamatta ja sitä varsinaisesti kysymättä. Tunkio taas on perinteinen jätteiden loppusijoituspaikka maaseudulla. Nykyisin sitä vastaa komposti. Komposti on eräänlainen päivitetty tunkio.

  3. emmaia elokuu 22, 2012 / 8:40 am

    Nyt tulee lauseenselityspyyntö. Mutta ollakseni rehellinen minun pitäsi ajatella vähän itse ensin.

    ” Hän tyrmäsi seurajaehdokkaan toisensa jälkeen” Tarkoittako se että hän ensin tyrmäsi yhden ehdokkaan ja sitten seuravan ja niin edellen….?

    • Matti Lahtinen elokuu 22, 2012 / 12:17 pm

      Raamatussa, kerrotaan useista kohtaamisista, joissa joku Jeesuksesta innostunut tarjoutui seuraamaan häntä tai haki muuten Jeesukselta hyväksyntää omalle vanhurskaudelleen. Tällaisia oli mm rikas nuorukainen, jonka Jeesus käski myydä ensin kaikki ja jakaa köyhille. Toisaalta oli nuorimies, joka ilmaisi, että lähtisi kyllä mieluusti seuraamaan Jeesusta, mutta isä oli vielä hautaamatta. Eräälle Jeesus kertoi, että linnuilla on pesänsä, ketuilla on kolonsa, mutta ihmisen pojalla ei ole mihin päänsä kallistaisi.

      Kaikissa näissä tilanteissa Jeesus laittoi häntä lähestyneen ihmisen tavalla tai toisella pohtimaan sitä, olivatko he oikeasti valmiita maksamaan sen hinnan, minkä Jeesuksen seuraamisesta olisi tullut. Osa huomasi hetken innostuksesta huolimatta, että Jeesuksen seuraamisen hinta oli liian suuri. He menivät pois.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google photo

Olet kommentoimassa Google -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s