Seikkailu nimeltä elämä

Joulu on taas täällä. Marketit ovat täyttyneet viimehetken hankintoja tekevistä lähimmäisistä, ihmisistä, jotka haluavat muistaa läheisiään vuoden synkimpänä aikana. Joulussa on läsnä antamisen ilo. Joululaulut ja Joulupukki pyylevänä punavalkoisena hahmona ovat taas piirtymässä lähtemättömiksi muistikuviksi tuhansien lasten sieluihin.

Joulun antamisen ilo tiivistyy seimen lahjassa, jonka itse kaikkivaltias Jumala antoi meille aikana, jolloin ei tiedetty muusta, kuin että oli mentävä verollepantavaksi. En tiedä, ymmärsikö Joosef lainkaan mistä verolle panossa oli kyse. Sen hän kyllä tiesi, että hänen kihlattunsa oli raskaana ja se oli ongelma.

Jumala ilmestyi pyytämättä ja yllättäin Marian ja Joosefin elämään antaakseen heille ainutlaatuisen joululahjan, Jeesuksen Kristuksen, maailman vapahtajan. Kuiten niin monta kertaa muutenkin, Jumala valitsi sen, mikä ei ollut itsessään mitään. Jumala valitsi ja ilmestyi. Ja ongelmat alkoivat. Joosefin ja Marian elämä muuttui seikkailuksi, joka kiersi kaukomaita myöden vältellen kuningas Herodeksen murhanhimoa. Jumalan lahja sotki saajiensa elämän.

Niin on usein meidänkin kanssamme, kun Jumala ilmestyy, oman valintansa perusteella ja koskettaa ihmiselämää, kaikki muuttuu. Omat suunnitelmat romahtavat ja uusi tuntematon tulevaisuus lahjoitetaan tilalle. Emme tiedä, mihin tie vie, emme tiedä keitä kohtaamme tai missä pysähdymme matkallamme. Tiedämme vain sen, että meitä on kohdannut odottamaton armo ja armo muutti elämämme.

Vaikka meille kävisi kuin Joosefille ja Marialle aikoinaan. Menettäisimme kotimme, kasvuympäristömme ja kaiken rakkaan, johon sydämemme oli kiintynyt, ei meille tapahdu mitään Herran tietämättä tai sallimatta. Saamme uskoa ja luottaa, että sama Herra, jonka ilmestyminen sotki kauniin ja ennaltasuunnitellun elämämme, jossa olimme itse tilanteen herroina, on kanssamme silloinkin kun edessämme on matka yötä vasten egyptiin, kuten Joosefilla ja Marialla aikanaan.

Puhukoon tämä joulu, taas kerran Jumalan voimasta yllättää ja muuttaa ihmisen elämä, armollaan. Ottakaamme vastaan ainoa oikea joulun lahja, jolla on merkitystä ajassa ja iankaikkisuudessa, eli Herramme Jeesus Kristus. Hän on ilomme lähde ja turvamme kaikissa olosuhteissa, niissäkin, jotka ovat vielä edessä. Maailman pimeneminen ei ole vielä pysähtynyt, vaikka päivät piteenvätkin jo. Mutta meillä on toivo ja luottamus Herraan. Hän lähettää meille enkelinsä ja saamme kuulla kuin Maria aikoinaan: ”Terve armoitettu!” Ja tiedät olevasi seikkailun alussa, seikkailun, josta selviät ainoastaan luottamalla koko elämäsi painolla Jumalaan ja hänen armoonsa.

Siunatkoon sinun jouluasi hyvä ja Pyhä Kolmiyhteinen Jumala, Isä, Poika ja Pyhä Henki!

Yksi kommentti artikkeliin ”Seikkailu nimeltä elämä

  1. EmmaSofia tammikuu 2, 2014 / 12:00 pm

    Hyvin kirjoitettu meitä varten. Kiitos tästä ja ystävyydestäsi. Hyvää uutta vuotta!

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out /  Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s