Nöyryys ja sen puute

Nöyristelevä, ”enhänminämitäänole” kristitty kumartelee joka suuntaan vakuuttaen ylivoimaista mitättömyyttää  suhteessa kaikkeen. Hän istuu kynnykselle, koska ei katso olevansa varsinaisen istumapaikan arvoinen. Vai miten on? Onko meillä oikea kuva nöyryydestä ja missä määrin nöyristely on korvanut sen.

Edellä kuvattu nöyristelyn karrikointi kuvaa ihmistä, joka saattaa olla näennäisen itsensävähättelyn alla todellisuudessa mitä ylpein yksilö, Hän on kaikessa muita parempi, etenkin huonoudessaan ja arvottomuudessaan. Hänen syntinsä ovat niin raskaat ja ylitsekäymisensä rumat, ettei edes Jumalan armo ja Karitsa veri kykene niitä kunnolla puhdistamaan, joten hän kipuilee aina sen kanssa, onkohan hän saanut todellisuudessa ylipäätänsä anteeksi.

Todellinen nöyryys tuli kerran lihaksi keskellemme. Jeesuksen Kristuksen nöyryys on täydellinen esikuva siitä, minkälainen on aidosti nöyrä ihminen. Ajatteleppa kaikkia niitä sapatteja, jolloin Jeesus istui Nasartin synagoogan takapenkissä kuuntelemassa, miten raavaat miehet rukoilevat Herralta messiasta, tietämättä, että rukousvastaus on kaiken aikaa heidän keskellään. Kenellä meillä  olisi vastaavassa tilanteessa nöyryyttä ja kärsivällisyyttä odottaa Jumalan aikaa.

Se on todellinen itselleen kuolemisen paikka, kun kuulee, miten koko seurakunta huutaa sen palveluviran perään, johon on itse saanut armoituksen ja kuitenkin odottaa Herran aikaa, istuu hiljaa jakaen ympärillä rukoilevien ystävien kaipuun. Helposti siinä pyhittyneempikin ihminen huudahtaisi jo pelkästä säälistä, että ”Tässä minä olen!”

Jeesuksen Kristuksen nöyryys on viimeisimmän, la 27.6.2015 Agape-kodissa pitämäni saarnan aihe. Voit kuunnella sen vaikkapa tästä. Tai Kuuntele puheita sivun linkin kautta.

Mainokset

Yksi kommentti artikkeliin ”Nöyryys ja sen puute

  1. EmmaSofia heinäkuu 1, 2015 / 10:38 am

    Hyvää tektsi ja hyvää saarnaa. Pääosa olet kuitenkin sanonut aikaisemminkin. Minusta kiinnostavin uusi idea oli mukavuus. Monet eivät tietää kuinka mukava se on olla Jeesuksen opetuslapsena.

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s