Paavali uskovien esikuvana

Jeesus on sellainen, joillekin jopa Fransiscus Assisilainen on sellainen, mutta jos minä tarjoudun sellaiseksi, seuraa yleistä hilpeyttä. Kyse on esikuvasta. Paavali oli aikanaan hyvinkin reteä kaveri. Hän asettaa itsensä esikuvaksi ja kehottaa uskovia ottamaan mallia itsestään. Paavali ei arkaillut väittäessään jokaisen uskovan hyötyvän hänen imitoinnistaan. Paavali oli rehvakka, mutta oliko syytä?

Meille nykyajan uskoville pelastus ja usko Jeesukseen Kristukseen on usein lähinnä tietokilpailun omainen suoritus, johon  lisätään ripaus uskonnollista pönötystä. Monille riittää totena pitävä usko, vaikka se ei ilmenisi millään tavalla uskovan elämässä. Näiden uskovien mielestä Jaakobin kirje on olkikirje, joka joutaisi poistaa Raamatusta, se kun ei uskonpuhdistajan, (tiedätte kyllä kenen), mielestä ajanut Jeesusta Kristusta.

Jaakob esittää kirjeessään totuuskriteerin. Seemiläisen sellaisen. Jos usko ei vaikuta millään tavalla, ei tunnu missään, eikä ilmene mitenkään, on usko kuollut, eli suomeksi sanottuna harhaluuloa. Uskoa ei siis ole. Jaakobia pidetään ainakin vähän laillisuuteen taipuvana ja armoa ymmärtämättömänä.

Paavali, valheapostolit ja voima

Paavali mainitsee eräässä kohdassa ottavansa  selvää valheapostolien voimasta, eikä heidän puheensa kauneudesta. Voima, josta Paavali puhuu, ei ole karismaattinen voima esimerkiksi tehdä ihmeitä siirtämällä pienempiä vuoristoja. Voima josta Paavali puhuu, on sama voima, josta Raamattu sanoo, tiedätte kyllä kenen kynästä: Evankeliumi on Jumalan voima. Se on se voima, josta lopun ajan uskovat aktiivisesti kieltäytyvät. Kyse on evankeliumin voimasta muuttaa ihminen.

Paavalin saarnaamisessa ei ollut mitään teoreettista. Hän kykeni osoittamaan kaiken saarnaamansa todeksi omassa elämässään. Se, että monet hänen kirjoituksensa saattavat vaikuttaa teoreettisilta, johtuu yksinkertaisesti siitä, ettei lukijan oma uskon kokemus kata niitä asioita, joista Paavali puhuu. Aina kun saarnataan asioita, joita saarnaaja ei ole itse kokenut elämässään, julistetaan teoriaa. Kukin tuottaa elämää lajinsa mukaan, Eli jos me julistamme teoriaa, on seuraus seurakunnassa se, että kuulijoista tulee teoreetikkoja, heillä on aina vain enemmän teoriaa, ilman sitä elävöittävää kokemusta.

Älä teoretisoi, osoita totuus elämälläsi todeksi

Teoria paisuttaa päätä, kokemus kasvattaa sydäntä. Paavalilla oli varaa asettua esimerkiksi, koska hän saattoi todistaa jokaisen sanansa todeksi omalla elämällään. Aivan kuten Paavalikin, meidän tulisi pysyä niin julistuksessamme kuin todistuksessammekin sillä alueella, jonka oma elämämme Jeesuksen Kristuksen seurassa kattaa.

Meidän tulisi voida tehdä kuin Paavali aikoinaan, asettaa itsemme esikuvaksi ja todistaa sanamme omalla elämällämme. Se on uskon mitta, jonka jälkeen ja jonka puitteissa meidän tulee vaeltaa ja toimia, kuten Paavali opettaa roomalaiskirjeessä.

Me tarvitsemme Pyhän Hengen voimaa voidaksemme julistaa Jumalan suuria tekoja kielellä, jota kuulijamme ymmärtää. Meidät on siis kutsuttu julistamaan Jumalan suuria tekoja, niitä tekoja, joita hän on tehnyt elämässämme. Meitä ei koskaa lähetetty teoretisoimaan, eikä kasvattamaan ihmisten inhimillistä viisautta, vaan johtamaan ihmiset Jumalan tuntemiseen.  Uskovina meidän tulee kyetä näyttämään Jumalan muuttava voima todeksi. Ennen oli toisin, sitten tuli Jeesus ja tapahtui muutos, joka näkyy, kuuluu, tuntuu ja saa aikaiseksi Jumalan suurten tekojen ylistystä.

Paavalilla oli aihetta rahvasteluunsa, koska se kaikki korotti Herraa Jeesusta Kristusta ja hänen evankeliuminsa voimaa. Se rehvastelu nosti Jumalan suuret teot keskipisteeseen ja sai aikaan lisääntyvän kiitoksen.

Olen pitänyt aiheesta saarnan Agape-kodissa, Turussa, syksyllä 2016 Voit kuunnella sen Kuuntele puheita sivun linkistä, jonne pääset vaikkapa tästä

Mainokset

8 thoughts on “Paavali uskovien esikuvana

  1. EmmaSofia tammikuu 5, 2017 / 3:04 pm

    Hei! Sinä tunnethän rasittavan perhetilannemme, olemmeko kuitenkin esikuvamaisia? Jos niin miten?

    • Matti Lahtinen tammikuu 8, 2017 / 2:53 pm

      Hei Emma! Esikuvallisuus ei tarkoita sitä, että eteikö ihmisen elämässä voisi olla ongelmia, joskus suuriakin. Esikuvallisuudessa on kyse siitä, että jos me julistamme evankeliumia, keromme Jumalan suurista teoista ihmisille, meidän tulisi pysyä aina oman kokemuksemme rajoissa. Voit siis todistaa vain siitä, minkä tiedät todeksi oman kokekuksesi kautta. Esimerkki: Jos olet selvinnyt jostain vaikeasta elämäntilanteesta Jeesuksen antaman lohdutuksen avulla, voit kertoa siitä, mutta älä todista sairaiden parantamisesta, ellei sellaista ole tapahtunut.

      Matti

  2. EmmaSofia tammikuu 12, 2017 / 3:19 pm

    Hei! keskin oman vastauksen, myöhemmin kun muistelin Raamatun opetusta paremmin. Koska Pietari langemuksen jälkeen saa olla esikuva, meikäläisiä myös saa.

  3. keijo leppioja helmikuu 9, 2017 / 8:31 pm

    Amen niin kaunis kuva ja esimerkki meille Paavalin elämä Herran omana ja vielä suurempi oli Jeesusken elämä ja me kaikki tänään siunaamme ja saame ammentaa elävää vettä Jeesus nimessä ja voittaa lähimmisiä taivas tielle Jeesuksen veren kautta ja täällä södertäljessä meillä on juhlaa kokouksissa kun armon henki täyttää meidän huoneemme ja vomakas taivas Jeesuksen nimessä sytyttää riemuun mielen ia olemme aivan haltiossa kun niin voimakas Jeesuksen henki vaikuttaa kiitos ja siunausta keijo södertälje

    • Matti Lahtinen helmikuu 10, 2017 / 11:09 am

      Hei Keijo! Kiitos viestistäsi. Toki Jeesus on kaikkein suurin ja paras esikuva. Paavali taitaa olla kohtuu hyvä kakkonen. Oleellista on se, että meidän tulisi kyetä osoittamaan evankeliumi Jumalan voimaksi oman elämämme kautta.

      Terveisin
      Matti Lahtinen

      • Shanna Touko 16, 2017 / 1:12 am

        I will commence a cost-free Wp blog within the WordPress platforms web-site (not necessarily my own sector) on the other hand don’to just like the designs they furnish. Should i use a acquired topic on the website? I have seen some WordPress located blogs and forums with different themes or templates, therefore it appears like it27h&1#;o8ydrates achievable..

  4. Eve Touko 15, 2017 / 11:17 pm

    For the love of God, keep writing these arectlis.

  5. http://www.immobilienkreditbiz.club/ elokuu 30, 2017 / 7:38 am

    No conocía tu blog, pero me parece una maravilla.Aunque el mío está más enfocado a la moda, la decoración es otra de mis pasiones.gracias por tu visita y te seguiré para no perderme nada.bss

Vastaa

Täytä tietosi alle tai klikkaa kuvaketta kirjautuaksesi sisään:

WordPress.com-logo

Olet kommentoimassa WordPress.com -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Twitter-kuva

Olet kommentoimassa Twitter -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Facebook-kuva

Olet kommentoimassa Facebook -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Google+ photo

Olet kommentoimassa Google+ -tilin nimissä. Log Out / Muuta )

Muodostetaan yhteyttä palveluun %s